Welkom op het Autsider Forum

Heb je autisme, ADHD of andere neurodivergente kenmerken of daarmee affiniteit? Heb je behoefte aan een plek waar je niet hoeft te maskeren?
Op het Autsider Forum kan je ervaringen delen, vragen stellen, spelletjes spelen, gespreksonderwerpen starten en herkenning vinden in een veilige en respectvolle omgeving.

Waarom lid worden?
  • Voor en door neurodivergente volwassenen
  • Herkenning, steun en inzicht
  • Anoniem als je wilt
  • Actief bijdragen wordt gewaardeerd, alleen meelezen mag natuurlijk ook
  • Ook voor studieprojecten, vacatures e.d.

Geïnteresseerd? Registreer hier je account!

Empathie en autisme

Plaats hier (of link naar) relevante berichten in de media want dan hebben andere forumleden er ook wat aan.
Ook kunnen hier blogposts van Autsider worden besproken.
Eric
Beheerder
Topics: 695
1e diagnose: Autisme
Contacteer:

Empathie en autisme

Ongelezen bericht door Eric »

Empathie en autisme: hoe emotionele reactiviteit de sociale wereld beïnvloedt

Voor de meeste mensen is empathie een vanzelfsprekend proces dat helpt bij het aangaan en onderhouden van relaties. Echter, voor mensen met autisme kan empathie een uitdagend concept zijn.

https://autsider.net/2024/09/21/empathi ... einvloedt/
Knak
Geregistreerde gebruiker
Topics: 4

Re: Empathie en autisme

Ongelezen bericht door Knak »

Hmm, hier vind ik een bevestiging van hoe dat bij mij dus ook werkt. Ik voel inderdaad niet zo gauw mee met anderen. Het vreemde is wel dat door me dit wel te realiseren, dat gebrek aan empathie, dat ik er wel eens een schuldgevoel door krijg. Dat ondervond ik in die vorm voor het eerst zo'n 40 jaar geleden toen mijn vader overleed en ik mezelf verbaasde met de weinige emoties die ik voelde. Maar bij de meeste dieren voel ik juist heel sterke emoties. Misschien spreek je dan niet van empathie maar volgens mij is dat het wel. Ik heb eigenlijk nooit zo begrepen waarom dat zo is maar ik denk dat het komt dat ik mensen als een gevaar zie en dieren zijn puur en veiliger. Ik kan me doorgaans beter hechten aan dieren.
meowzorz
Topics: 23

Re: Empathie en autisme

Ongelezen bericht door meowzorz »

Empathie is voor mij erg vermoeiend, maar ik kan het ook niet uitzetten noch expliciet uitten.
Plaats reactie