Welkom op het Autsider Forum

Heb je autisme, ADHD of andere neurodivergente kenmerken of daarmee affiniteit? Heb je behoefte aan een plek waar je niet hoeft te maskeren?
Op het Autsider Forum kan je ervaringen delen, vragen stellen, spelletjes spelen, gespreksonderwerpen starten en herkenning vinden in een veilige en respectvolle omgeving.

Waarom lid worden?
  • Voor en door neurodivergente volwassenen
  • Herkenning, steun en inzicht
  • Anoniem als je wilt
  • Actief bijdragen wordt gewaardeerd, alleen meelezen mag natuurlijk ook
  • Ook voor studieprojecten, vacatures e.d.

Geïnteresseerd? Registreer hier je account!

Evolutionaire verklaring voor autisme: het is mogelijk een waardevolle vorm van neurodiversiteit?

Plaats hier (of link naar) relevante berichten in de media want dan hebben andere forumleden er ook wat aan.
Ook kunnen hier blogposts van Autsider worden besproken.
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Topics: 158
1e diagnose: Autisme
2e diagnose: ADHD
Contacteer:

Evolutionaire verklaring voor autisme: het is mogelijk een waardevolle vorm van neurodiversiteit?

Ongelezen bericht door arjen37 »

https://scientias.nl/evolutionaire-verk ... versiteit/

Fijn dat we niet kapot zijn, maar dat autisme soms wel nuttig is. Al noemt dit artikel nog niet direct redenen waarom autisme ontstaan is.
Autisme Index - verzamelde links en informatie aan de hand van thema's over autisme.
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Topics: 5

Re: Evolutionaire verklaring voor autisme: het is mogelijk een waardevolle vorm van neurodiversiteit?

Ongelezen bericht door MARCDC »

De mensen die dit artikel geschreven hebben lijken me niet echt snugger.

Als het zich succesvol kan voortplanten is het waardevol, Darwin ziet u, maar hij geeft geen waarde-oordeel.

Verder lijkt het mij ook inderdaad heel verwonderlijk dat een 'ziektebeeld' dat impact heeft op iets wat de andere primaten niet doen en wij wel bij die andere apen minder voorkomt...

Beetje zoals zeggen dat het toch verwonderlijk is dat katten en lemuren vaak last hebben van staartpijn, en mensen daar haast nooit over klagen... meer onderzoek is vereist.

Een gedachte die ik wel heb bij autisme in de geschiedenis, de klassieke kluizenaar, landloper of heks uit de verhaaltjes geven me wat een autistische 'vibe'... en dat waren niet echt mensen die door de maatschappij omarmd werden, maar meestal hadden die ook wel iets waardevols in zich, dus werden ze meestal wel getolereerd.
Laatst gewijzigd door MARCDC op 12 sep 2025 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
arjen37
Geregistreerde gebruiker
Topics: 158
2e diagnose: ADHD
Contacteer:

Re: Evolutionaire verklaring voor autisme: het is mogelijk een waardevolle vorm van neurodiversiteit?

Ongelezen bericht door arjen37 »

Uiteraard is dit een onderzoek uit de categorie: er is meer onderzoek nodig. Anders zijn straks al die wetenschappers werkeloos.

Ik heb veel relevantere vragen om te onderzoeken en zo spoedig mogelijk in de praktijk te brengen dan historisch onderzoek over het ontstaan van autisme. Laat staan onderzoeken over de genezing van autisme, al kan ik mij voorstellen dat er een groep autisten is die zoveel problemen hebben dat ze graag een pilletje willen slikken de rest van hun leven als dat hun problemen oplost.
Autisme Index - verzamelde links en informatie aan de hand van thema's over autisme.
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Topics: 5

Ongelezen bericht door MARCDC »

Wat waardevol in evolutionaire termen betreft denk ik aan sikkelcelanemie en malaria.
In gebieden waar veel malaria voorkomt hebben mensen met sikkelcelanemie een relatief voordeel, die zijn minder gevoelig voor de gevolgen van malaria en zijn dus daar ter plaatse productiever dan anderen... terwijl zij in andere gebieden juist sneller moe zijn dan de anderen (die daar geen malaria hebben). In die zin dus, ja, je weet in evolutionaire termen nooit hoe een koe een haas vangt.
Als morgen malaria overal zit, zullen de mensen met sikkelcelanemie floreren.
Plaats reactie