Heb je autisme, ADHD of andere neurodivergente kenmerken of daarmee affiniteit? Heb je behoefte aan een plek waar je niet hoeft te maskeren?
Op het Autsider Forum kan je ervaringen delen, vragen stellen, spelletjes spelen, gespreksonderwerpen starten en herkenning vinden in een veilige en respectvolle omgeving.
Waarom lid worden?
Voor en door neurodivergente volwassenen
Herkenning, steun en inzicht
Anoniem als je wilt
Actief bijdragen wordt gewaardeerd, alleen meelezen mag natuurlijk ook
Plaats hier (of link naar) relevante berichten in de media want dan hebben andere forumleden er ook wat aan.
Ook kunnen hier blogposts van Autsider worden besproken.
Ik denk dat de Theory of Mind hypothese bij mij nog wel van toepassing is, ik weet ook wel hoe het werkt, maar het blijft een vermoeiend iets waarbij ik me dan vaak afvraag waarom we niet gewoon alle info kunnen delen zodat iedereen op dezelfde golflengte zit... het gaat dan om meer ingewikkelde toepassingen zoals propaganda, reclame, misleiding, oplichting, gedoe met narcisten, liegen en bedriegen...
Mijn eigen hypothese is dat de meeste geestelijke 'afwijkingen' eenzelfde oorzaak hebben in de hersenen (ik denk dan aan epilepsie, schizofrenie, borderline, adhd, ass, manisch depressiviteit en vatbaarheid voor psychoses). Iets met minder goede isolatie van de zenuwbanen waardoor regelmatig vonkjes overspringen die foute combinaties maken in de hersenen. Dat kan positief zijn, out-of-the-box denken, creativiteit, grappig uit de hoek komen, maar het kan ook heel verwarrend en chaotisch zijn.
Hoe het zich dan juist uit in de mens met die afwijking en welk label er wordt aan gehangen ligt dan aan de ernst van de 'afwijking' in combinatie met een stukje van de hersenwerking waar de persoonlijkheid zit, die dan anders omgaat met die chaos.
MARCDC schreef: 31 mar 2025 19:40
waarbij ik me dan vaak afvraag waarom we niet gewoon alle info kunnen delen zodat iedereen op dezelfde golflengte zit...
Dat klinkt eerder als Double Empathy Problem zoals Milton het beschreef, dan ToM...