Welkom op het Autsider Forum

Heb je autisme, ADHD of andere neurodivergente kenmerken of daarmee affiniteit? Heb je behoefte aan een plek waar je niet hoeft te maskeren?
Op het Autsider Forum kan je ervaringen delen, vragen stellen, spelletjes spelen, gespreksonderwerpen starten en herkenning vinden in een veilige en respectvolle omgeving.

Waarom lid worden?
  • Voor en door neurodivergente volwassenen
  • Herkenning, steun en inzicht
  • Anoniem als je wilt
  • Actief bijdragen wordt gewaardeerd, alleen meelezen mag natuurlijk ook
  • Ook voor studieprojecten, vacatures e.d.

Geïnteresseerd? Registreer hier je account!

Maskeren versus je neurodivergente identiteit

Plaats hier (of link naar) relevante berichten in de media want dan hebben andere forumleden er ook wat aan.
Ook kunnen hier blogposts van Autsider worden besproken.
Tatu
Geregistreerde gebruiker
Topics: 19
1e diagnose: Autisme
2e diagnose: Anders

Ongelezen bericht door Tatu »

Je leest een beschrijving van autisme, ADHD, hoogbegaafdheid of dyslexie en je voelt het bijna fysiek: dit gaat over mij. En dan komt de rem.

“Wie ben ik om dit te zeggen?”
“Doe ik nu alsof ik bijzonder ben?”
“Ga ik mezelf iets aanpraten om me beter te voelen?”

Die twijfel is begrijpelijk. In onze cultuur hangt er snel een geur van “ik ben speciaal” rond woorden als hoogbegaafd en rond het idee van neurodiversiteit. Alsof erkenning automatisch opscheppen is. Alsof je pas iets mag herkennen wanneer een professional het met een stempel bevestigt. En alsof je pas mag afwijken wanneer je er zichtbaar onder lijdt.

Maar hier zit een misverstand. Een groot misverstand.

Erkenning van neurodiversiteit gaat niet over status. Het gaat over passing. Over congruentie. Over eindelijk taal hebben voor iets wat je al heel lang voelt, maar nooit netjes kon uitleggen. Het verschil lijkt klein. De gevolgen zijn groot.

Waarom “ik ben neurodivergent” niet betekent “ik ben beter/slechter”

Stel je voor: je koopt schoenen in jouw maat. Niet omdat jouw voeten beter zijn dan die van iemand anders, maar omdat je anders blaren krijgt. Niemand vindt het arrogant dat je schoenen kiest die passen. Het is gewoon… logisch.

Toch voelt het voor veel mensen anders wanneer het over het brein gaat.

Als je zegt: “Ik herken veel in autisme,” of: “Ik denk dat hoogbegaafdheid bij mij past,” dan hoort een deel van jezelf (of je omgeving) iets anders: “Ik ben slimmer”, “Ik ben dieper”, “Ik ben beter.” En dan komt de schaamte, of de weerstand.

Terwijl de kern vaak veel eenvoudiger is:
  • Ik raak sneller overprikkeld dan anderen.
  • Ik heb meer tijd nodig om te schakelen.
  • Ik zie patronen die anderen missen, maar ik mis ook sociale hints die voor anderen vanzelf gaan.
  • Ik kan intens focussen, maar ik kan ook vastlopen als de randvoorwaarden niet kloppen.
Dat zijn geen medailles. Dat zijn eigenschappen. Net als lengte, gehoor, slaapbehoefte en temperament.

Erkenning gaat dan niet over “ik ben beter of slechter”, maar over “dit is hoe ik werk”.

En als je jezelf serieus neemt, ga je vanzelf kijken: welke omstandigheden passen hierbij? Dat is geen superioriteit. Of juist minderwaardigheid. Dat is zelfzorg met de lichten aan.

Vermoeidheid als signaal van een mismatch

Veel neurodivergente volwassenen kennen een specifieke soort uitputting. Niet de normale “drukke week”-vermoeidheid, maar een moeheid die voelt alsof je lichaam al uren spieren aanspant die anderen niet eens lijken te hebben.

Je komt thuis na een werkdag en je ploft neer. Niet omdat je fysiek zo veel hebt gedaan, maar omdat je de hele dag op details hebt gelet:
  • het juiste gezicht trekken
  • de juiste toon vinden
  • op het juiste moment lachen
  • de juiste hoeveelheid oogcontact
  • niet te lang praten over jouw onderwerp
  • wel op tijd reageren, maar niet te snel
  • je tempo inhouden, of juist aanzetten
  • prikkels overleven (licht, geluid, geur, beweging)
En ondertussen doe je óók nog je werk…

Welzijn hangt niet alleen af van wie jij bent, of alleen van de omgeving, maar van de match tussen die twee. Als die match structureel slecht is, krijg je chronische spanning.

Voor veel neurodivergente mensen zit die mismatch niet alleen op het werk. Hij zit in het klaslokaal, in de supermarkt, bij familiebezoek, in vergaderingen, in gesprekken waarbij iedereen “tussen de regels” praat. Daardoor kan het voelen alsof je hele leven een sollicitatiegesprek is.

Dan is uitputting niet het gevolg van luiheid of “te weinig veerkracht”. Je lichaam reageert op langdurige frictie.

De wereld is gebouwd voor gemiddelden

Veel dagelijkse omgevingen zijn ontworpen voor een “gemiddelde verwerkingsstijl”. Dat klinkt neutraal, maar het betekent in de praktijk: voor het grootste deel van de mensen. Niet voor iedereen.

Denk aan:
  • Open kantoren: constant geluid, beweging, gesprekken, telefoons, en toch moet je focussen.
  • Vergadercultuur: snel schakelen, impliciete spelregels, dominantie van de luidste stem.
  • Sociale bijeenkomsten: ongeschreven regels, smalltalk, timing, gezichtsuitdrukkingen, humor die je moet “lezen”.
  • School en studie: veel prikkels, groepswerk, rommelige deadlines, onverwachte wijzigingen.
Als jouw zenuwstelsel prikkels intenser verwerkt, of als je dieper analyseert, of als je moeite hebt met snelle sociale improvisatie, dan vraagt zo’n omgeving heel veel energie.

Je functioneert misschien prima. Je doet je werk. Je lacht op het juiste moment. Je haalt je deadlines. Maar je betaalt een hoge prijs voor dat – in alle redelijkheid gesteld – ‘idiote’ masker.

Maskeren: De sociale overlevingsstand

Wanneer de omgeving niet past, doet bijna iedereen iets menselijks: aanpassen. Bij autisme krijgt dat aanpassen vaak een overtreffende trap: maskeren (ook wel camoufleren).

Maskeren kan er zo uitzien:
  • Je forceert oogcontact, ook wanneer het je hoofd vol maakt.
  • Je leert scripts: zinnen die veilig zijn in gesprekken.
  • Je lacht mee om te voorkomen dat iemand je “raar” vindt.
  • Je stelt vragen om sociaal te lijken, maar je staat ondertussen in de overleefstand.
  • Je kopieert gedrag van anderen: intonatie, woordgebruik, lichaamstaal.
  • Je slikt stimming of bewegingsdrang weg, ook al helpt het je reguleren.
Maskeren werkt vaak uitstekend. Op korte termijn. Je krijgt minder commentaar. Je voorkomt ruzie. Je blijft “professioneel”. Je glijdt door sociale situaties zonder al te veel schade.

Maar ondertussen zet je lichaam een rekening klaar.

Maskeren: De prijs

Maskeren kost energie. Niet één keer, maar elke dag. Je lichaam remt voortdurend af, corrigeert en controleert. Alsof je op schoenen loopt die niet passen.

Veel mensen noemen:
  • uitputting
  • isolatie
  • lichamelijke klachten
  • verlies van identiteit
  • minder zelfacceptatie
  • meer angst- en somberheidsklachten
Maskeren is niet automatisch slecht. Soms beschermt het je. Soms kies je er bewust voor. De vraag is alleen: is maskeren jouw enige stand?

Congruentie: Leven met minder frictie

Congruentie betekent: jouw binnenkant en jouw buitenkant passen bij elkaar. Je speelt niet de hele dag een rol. Je hoeft niet voortdurend te scannen: “Hoe kom ik over?”

Dat betekent niet dat je nooit meer aanpast. Iedereen past zich aan. Congruentie betekent vooral: je stopt met jezelf structureel wegpoetsen.

In plaats van “Hoe kan ik meer normaal zijn?” komt een andere vraag:

Welke omstandigheden maken dat ik kan functioneren zonder mezelf te verliezen?

De lelijke-eendjesfout

Veel mensen lezen in het verhaal van het lelijke eendje dat iemand ontdekt dat hij eigenlijk beter is dan de rest. Maar voor veel neurodivergente mensen voelt de kern anders.

Niet triomfantelijk, maar opgelucht.

De zwaan wordt niet meer. Hij wordt niet superieur. Hij ontdekt alleen: “Ik ben al die tijd mezelf geweest. Ik zat alleen in de verkeerde vergelijking.”

Veel pijn ontstaat niet door wie je bent, maar door het idee dat je iets anders zou moeten zijn.

Praktische afstemming in het dagelijks leven

Congruentie begint vaak klein.

Werk
  • Prikkels: stiller werken, hoofdtelefoon, vaste focusblokken.
  • Duidelijkheid: concrete afspraken over wie wat doet en wanneer iets “klaar” is.
  • Herstel: micro-pauzes als onderhoud.
  • Autonomie: meer controle over volgorde, planning en werkplek.
Thuis
  • Ritme zonder dwang.
  • Prikkelarme zones.
  • Aandacht voor eten en slaap.
Relaties
  • Minder raden, meer afspreken.
  • Concrete communicatie.
  • Grenzen zonder drama.
Maskeren in twee kolommen

Maskeren: opbrengst op korte termijn
  • Minder negatieve aandacht in sociale situaties
  • Minder conflict op school of werk
  • “Professioneel” of “gezellig” overkomen
  • Erbij horen in de groep
  • Minder uitleg hoeven geven
  • Sneller meedoen met de norm
Maskeren: kosten op lange termijn
  • Chronische uitputting en langer herstel
  • Meer lichamelijke spanning en sneller overprikkeld
  • Toename van angst- en somberheidsklachten
  • Isolatie en minder echte verbinding
  • Identiteitsverlies
  • Later herkennen van neurodivergentie en minder zelfacceptatie
Signalen van mismatch
  • Je voelt je na “normale” dagen leeg.
  • Je herstel duurt steeds langer.
  • Je lichaam staat vaak op scherp.
  • Je hebt spanningshoofdpijn, vooral in het weekend.
  • Je piekert veel over sociale situaties.
  • Je past je tempo voortdurend aan.
  • Je houdt emoties in tot je thuis bent.
  • Je zegt vaak ja terwijl je nee bedoelt.
  • Je voelt je “vreemd” in groepen.
  • Je hebt het gevoel dat je een rol speelt.
  • Je voelt minder plezier of spontaniteit.
  • Je stelt belangrijke dingen uit.
  • Je vraagt je af: wie ben ik zonder al die aanpassingen?
Eén signaal zegt weinig. De optelsom zegt meer.

Valkuilen

Valkuil 1: het label als identiteitsharnas
Herkenning mag geen kooi worden. Begrip moet ruimte geven, niet beperken.

Valkuil 2: alles verklaren met één woord
Neurodiversiteit verklaart veel, maar niet alles. Stress, slaap, geschiedenis en relaties spelen ook mee.

Valkuil 3: jezelf niet serieus nemen zonder bewijs
Je mag iets doen met herkenning, ook zonder officiële diagnose.

Valkuil 4: de omgeving als vijand zien
De wereld is ontworpen voor gemiddelden. Dat maakt het probleem niet persoonlijk – en vaak wél beïnvloedbaar.

Bron: https://autsider.net/2026/02/20/maskere ... dentiteit/
Plaats reactie