Ik heb gisteren bij een opleiding Carl Jung nog een 'patroonheilige van de pseudowetenschappen' genoemd...
Uit jouw post lijkt het me wel dat je daar maar deels mee eens bent, wat prima is, gezien ik het ook allemaal maar zie door m'n eigen beleving.
We hadden op het werk ook eens een dagje over persoonlijkheidstypes...
Ik ben sterk blauw, maar secundair rood en tertiair groen
Die gast van gisteren zei toen dat hij vond dat ik fout zat met dat rood, en ik heb hem toen gezegd dat hij daar eigenlijk niet over gaat, ik heb de 'questionnair' ingevuld en het is mijn profiel, heeft niemand anders 'zaken' mee. Tijdens de coaching indertijd vroeg die gast of we vonden of de beschrijving wel passend was... we kregen toen een schriftje met een persoonlijkheidsbeschrijving. Ik zei toen dat ik mezelf eigenlijk best wel avontuurlijk vond, terwijl in dat schriftje stond dat dit niet zo was. De coach viste toen verder... ik zei dat ik al twee maand in Tunesië had gezeten, met m'n eigen auto als student, dat ik direct 'in het diepe' spring als ze opleidingen aanbieden en zo al eens twee maand naar Dallas geweest ben voor het werk, dat ik ook al gaan skydiven was en gaan waterskiën. Coach zei toen: ja, maar is het dan niet zo dat je daar wel goed je huiswerk maakt en dat tot in de puntjes gaat voorbereiden. Jongen toch, je moest eens weten, ik had een parachute aan...
Het ging gisteren ook over NLP, neuro-linguistisch programmeren, vond ik ook maar 'zever', al moet ik toch even gas terugnemen daar, psychotherapie werkt wel bij mij, ik ben behoorlijk vatbaar voor suggestie, ook zelfsuggestie, goede raad interneren en opvolgen...
Die persoonlijkheidstypes (INTJ) en zo, lijkt me wel nogal horoscoop-achtig.
Een horoscoop kan ook wel prima rationeel onderbouwd zijn... ik ben in december geboren, in mijn baby-hersentjes tekende zich al snel een soort 'bleakness' af... 'is dat hier altijd zo triestig, nat en donker?'... dat kan je persoonlijkheid wel tekenen, mensen die geboren zijn in de maand mei zullen die eerste indrukken vast wel optimistischer maken.
Geef me gerust een tik als je het er niet mee eens bent, ik ben een betweter, en een keyboard warrior, maar ben wel geïnteresseerd in dingen bijleren.