Welkom op het Autsider Forum

Heb je autisme, ADHD of andere neurodivergente kenmerken of daarmee affiniteit? Heb je behoefte aan een plek waar je niet hoeft te maskeren?
Op het Autsider Forum kan je ervaringen delen, vragen stellen, spelletjes spelen, gespreksonderwerpen starten en herkenning vinden in een veilige en respectvolle omgeving.

Waarom lid worden?
  • Voor en door neurodivergente volwassenen
  • Herkenning, steun en inzicht
  • Anoniem als je wilt
  • Actief bijdragen wordt gewaardeerd, alleen meelezen mag natuurlijk ook
  • Ook voor studieprojecten, vacatures e.d.

Geïnteresseerd? Registreer hier je account!

Autisme: Kan humor helpen bij stress, spanning en sombere gevoelens?

Plaats hier (of link naar) relevante berichten in de media want dan hebben andere forumleden er ook wat aan.
Ook kunnen hier blogposts van Autsider worden besproken.
Tatu
Geregistreerde gebruiker
Topics: 19
1e diagnose: Autisme
2e diagnose: Anders

Autisme: Kan humor helpen bij stress, spanning en sombere gevoelens?

Ongelezen bericht door Tatu »

https://autsider.net/2026/03/19/autisme ... gevoelens/

Mijn uitgangspunt: ja, humor kan helpen – en ik gebruik het in alle vormen. Maar ik weet wel dat ik nauwkeurig moet letten op wat ik zeg tegen wie. En als ik merk dat er verwarring ontstaat, geef ik gerust uitleg. Ik zeg bijna nooit: "Het was maar een grapje", zeker niet meer met alle inzichten over persoonlijkheidsverschillen die ik inmiddels heb.

Ik kan me nog wel situaties herinneren waarin ik moest horen: "Het was (maar) een grapje..." :?
Eric
Beheerder
Topics: 695
Contacteer:

Re: Autisme: Kan humor helpen bij stress, spanning en sombere gevoelens?

Ongelezen bericht door Eric »

Tot je veters afgebrand, tot in het diepst van je ziel gekwetst.
En dan: "Ach joh, het was maar een grapje!" :(
MARCDC
Geregistreerde gebruiker
Topics: 5

Ongelezen bericht door MARCDC »

Ik herinner me nog dat ik eens een mop compleet niet doorhad, tot ze mij werd uitgelegd, en dan vond ik ze alsnog grappig, en vond het ook wel geestig dat ik het zelf niet gezien had...

'man gaat naar de dokter: m'n scheten stinken niet meer'... 'ok' zegt de dokter, kleed u maar uit en buig u voorover...
zo gezegd, zo gedaan... de dokter zit op z'n stoel achter de man, 'laat maar een scheet komen, als u wil'.... prrrt...
'nou, zegt de dokter, dat is duidelijk, uw neus moet geopereerd worden'...
Tatu
Geregistreerde gebruiker

Zo zie je maar hoe omstandigheden voor twee totaal verschillende ervaringen met humor kunnen zorgen. :shock:

Er was inmiddels ook een artikel over autisme en zelfbeeld geplaatst:
https://autsider.net/2026/03/20/autisme ... ingsstijl/

Wetenschappelijk onderzoek gaat in het algemeen nog voorbij populair- of pseudowetenschappelijke theorieën over persoonlijkheden, veelal ontstaan vanuit het werk van Carl Jung of Raymond Cattell en opvolgers. En dat terwijl juist dergelijke theorieën – indien gecombineerd met een informatiekanaal zoals bij Autsider – met hun theoretisch onderbouwde praktische handvatten van onschatbare waarde zijn voor mij. Ja, er valt in de theoretische onderbouwing meer dan genoeg bij te schaven volgens de wetenschappelijke standaarden, maar dat betekent nog niet dat iedereen dit soort informatie maar uit het raam hoeft te gooien. Sterker nog, door deze informatie kan ik nog veel gerichter mijn humor bepalen en invloed uitoefenen op iemands zelfbeeld dan met de inzichten uit de formeel-wetenschappelijke literatuur.

Ik zou eigenlijk eens een wetenschappelijke bijdrage in de stijl van Autsider moeten schrijven over de combinatieve meerwaarde van wetenschappelijke inzichten en populairwetenschappelijke theorieën voor de (toegepaste) psychologie, maar dan moet ik wel bedenken – waar mogelijk met hulp – hoe ik mijn artikel ga indelen.
MARCDC
Geregistreerde gebruiker

Ik heb gisteren bij een opleiding Carl Jung nog een 'patroonheilige van de pseudowetenschappen' genoemd... :oops:
Uit jouw post lijkt het me wel dat je daar maar deels mee eens bent, wat prima is, gezien ik het ook allemaal maar zie door m'n eigen beleving.

We hadden op het werk ook eens een dagje over persoonlijkheidstypes...
Ik ben sterk blauw, maar secundair rood en tertiair groen :roll:

Die gast van gisteren zei toen dat hij vond dat ik fout zat met dat rood, en ik heb hem toen gezegd dat hij daar eigenlijk niet over gaat, ik heb de 'questionnair' ingevuld en het is mijn profiel, heeft niemand anders 'zaken' mee. Tijdens de coaching indertijd vroeg die gast of we vonden of de beschrijving wel passend was... we kregen toen een schriftje met een persoonlijkheidsbeschrijving. Ik zei toen dat ik mezelf eigenlijk best wel avontuurlijk vond, terwijl in dat schriftje stond dat dit niet zo was. De coach viste toen verder... ik zei dat ik al twee maand in Tunesië had gezeten, met m'n eigen auto als student, dat ik direct 'in het diepe' spring als ze opleidingen aanbieden en zo al eens twee maand naar Dallas geweest ben voor het werk, dat ik ook al gaan skydiven was en gaan waterskiën. Coach zei toen: ja, maar is het dan niet zo dat je daar wel goed je huiswerk maakt en dat tot in de puntjes gaat voorbereiden. Jongen toch, je moest eens weten, ik had een parachute aan... :mrgreen:

Het ging gisteren ook over NLP, neuro-linguistisch programmeren, vond ik ook maar 'zever', al moet ik toch even gas terugnemen daar, psychotherapie werkt wel bij mij, ik ben behoorlijk vatbaar voor suggestie, ook zelfsuggestie, goede raad interneren en opvolgen...

Die persoonlijkheidstypes (INTJ) en zo, lijkt me wel nogal horoscoop-achtig.
Een horoscoop kan ook wel prima rationeel onderbouwd zijn... ik ben in december geboren, in mijn baby-hersentjes tekende zich al snel een soort 'bleakness' af... 'is dat hier altijd zo triestig, nat en donker?'... dat kan je persoonlijkheid wel tekenen, mensen die geboren zijn in de maand mei zullen die eerste indrukken vast wel optimistischer maken.

Geef me gerust een tik als je het er niet mee eens bent, ik ben een betweter, en een keyboard warrior, maar ben wel geïnteresseerd in dingen bijleren.
Tatu
Geregistreerde gebruiker

Je mening is echt wel herkenbaar en begrijpelijk, want de theorieën zijn op specifieke manieren geformuleerd en daardoor niet zomaar voor iedereen te doorgronden. Vooral een trainer/coach kan daarin een hoop verpesten, zelfs als deze claimt veel ervaring te hebben :!:

Als je goed bent in Amerikaans-Engels heb ik nog wel een aanrader voor je, maar als dat niet zo is dan heeft die aanbeveling doen geen zin. Wat je gaat zeggen maakt niet uit; ik word niet ongelukkig van een stootje. 8-)
MARCDC
Geregistreerde gebruiker

Doe de aanbeveling maar, als het mij niet helpt, misschien wel iemand anders.
Wat humor betreft op zich, dat is voor mij nogal een uitlaatklep, een coping mechanisme, ik vermoed dat de Engelse humor zo verfijnd is omdat het een coping mechanisme is voor de machteloze werkmieren om makkelijker om te gaan met de mensen die ze moeten 'pamperen', de verstikkende klassenmaatschappij met een hele hoop regels en etiquette. Slavenmoraliteit mogelijk ook, de paupers die de draak steken met de rijke luizen en stinkers, twats... zichzelf gelukkig prijzen dat ze normaal zijn en fish en chips kunnen eten en niet van die verwijfde horse d'oeuvres (that probably fall from the behind of a horse)...
Tatu
Geregistreerde gebruiker

Je houdt wel van de Britten, hè? :mrgreen:

Nou, daar komt die aanbeveling dan: 16Personalities. Gebruikt qua types in de basis MBTI, maar de theorie is gebaseerd op de Big Five in plaats van cognitieve functies. Lees vooral ook even wat achtergrondartikels en begin dan maar bij de beginners en de theorie (maar laat je niet afleiden door het artikel Our Framework; begin anders liever met het daaropvolgende artikel). Onderaan elke pagina kun je nog naar dochterwebsites, waarvan ik Leadership en Grow kan aanbevelen. Op alle voorgenoemde sites kun je voor hooguit een paar joetjes uitgebreide informatie en functionaliteit krijgen, dus als je door de Amerikaanse schrijfstijl heen kunt lezen krijg je zeker waar voor je geld.
Tatu
Geregistreerde gebruiker

Ik bedacht me dat ik wel een persoonlijkere aanbeveling voor je zou kunnen doen.
MARCDC schreef: 21 mar 2026 13:52 We hadden op het werk ook eens een dagje over persoonlijkheidstypes...
Ik ben sterk blauw, maar secundair rood en tertiair groen :roll:
De kleurentheorie (DISC) wordt vooral gebruikt in het bedrijfsleven. De meest uitgebreide site die de kleurentheorie heeft uitgewerkt is dan ook vooral gericht op met efficiënte communicatie hoge verkoopcijfers en productiviteit te bereiken. Voor zelfinzicht en persoonlijke ontwikkeling is de theorie eigenlijk niet geschikt, vooral niet als je coach gaat lopen zagen – zoals je zei is dat helemaal niet aan hem want hij kent je nauwelijks. :roll:

En toch – noem me gerust hiervoor een geek – valt me iets op aan de resultaten die je hebt gedeeld:
MARCDC schreef: 21 mar 2026 13:52 Ik ben sterk blauw, maar secundair rood en tertiair groen :roll:
Die persoonlijkheidstypes (INTJ)
Hoe verschillend deze theorieën ook zijn, de resultaten geven mij wel degelijk een consistent beeld van je persoonlijkheid en alles daaromheen. Natuurlijk zal ik niet je precieze interesses kunnen raden, maar ik heb wel een duidelijk idee van je karakter en basale drijfveren.

Deze consistentie suggereert mij ook dat je onbewust begrijpt hoe je zo'n test moet maken (want daarin zou je ook veel kunnen verpesten) en dat je er nog wel een zou kunnen doen.

Ik bedacht me dat 16Personalities ook grotendeels in het Nederlands beschikbaar is, dus ik zou zeggen: maak de test, volg de aangeboden stappen om een profiel aan te maken en de basis te doorgronden, en kijk dan eens in de beginnerssectie – waar je volgens mij op je wenken bedient wordt met een artikel over stereotypering. Gezien je Engelse humor vind je het vast niet al te storend dat de Nederlandse teksten AI-gegenereerd zijn.
MARCDC schreef: 21 mar 2026 13:52 ik ben een betweter, en een keyboard warrior, maar ben wel geïnteresseerd in dingen bijleren.
En ik hoop dat je hier dus wat van opsteekt. :D
MARCDC
Geregistreerde gebruiker

Mitchell & Web, mijn favoriete 'flavour' van Engelse humor

Tatu
Geregistreerde gebruiker

MARCDC schreef: 24 mar 2026 16:07
Die leraar lijkt onder een steen geleefd te hebben, maar ik snap niet helemaal waarom hij daar zelf zo om zou moeten lachen.
Ik kan een aantal grappige elementen in dit filmpje niet plaatsen, waarschijnlijk omdat ik alleen op hoofdlijnen de belangrijkste gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog ken.
Die vectron gaat dus waarschijnlijk over een spectrum, maar wat is er dan zo aangrijpend aan die vectron dat ze er maar over blijven zeveren?
MARCDC
Geregistreerde gebruiker

Tatu schreef: 25 mar 2026 10:36
Die leraar lijkt onder een steen geleefd te hebben, maar ik snap niet helemaal waarom hij daar zelf zo om zou moeten lachen.
Ik kan een aantal grappige elementen in dit filmpje niet plaatsen, waarschijnlijk omdat ik alleen op hoofdlijnen de belangrijkste gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog ken.
Die vectron gaat dus waarschijnlijk over een spectrum, maar wat is er dan zo aangrijpend aan die vectron dat ze er maar over blijven zeveren?
ik vind ze leuk omdat ze hun spitsvondige ideetjes wel heel goed uitwerken, ze hebben blijkbaar vrij toegang tot de kostuum-archieven van de BBC, en amuseren zich daar blijkbaar heel goed mee.

De tweede gaat over het feit dat die Donitz gewoon de job van dictator van Duitsland heeft gekregen omdat ze nu eenmaal iemand nodig hadden om de handtekening te zetten, niemand stond er dus echt om te springen om tot fuhrer te worden 'gebombardeerd'...

deze vond ik ook wel goed uitgewerkt:
Tatu
Geregistreerde gebruiker

MARCDC schreef: 25 mar 2026 14:02 ik vind ze leuk omdat ze hun spitsvondige ideetjes wel heel goed uitwerken, ze hebben blijkbaar vrij toegang tot de kostuum-archieven van de BBC, en amuseren zich daar blijkbaar heel goed mee.
Oh, kostuums zeggen mij dan weer niet zoveel. :mrgreen:
MARCDC schreef: 25 mar 2026 14:02 De tweede gaat over het feit dat die Donitz gewoon de job van dictator van Duitsland heeft gekregen omdat ze nu eenmaal iemand nodig hadden om de handtekening te zetten, niemand stond er dus echt om te springen om tot fuhrer te worden 'gebombardeerd'...
Nee, de oorlog was toen al zo goed als verloren dus natuurlijk had niemand zin. :mrgreen:
Plaats reactie